maandag 25 april 2016

Weer op weg / On our way again

English text below

Weer zijn weer vertrokken uit St Nazaire

Na een hectisch weekend van sleutelen is het gelukt om beide hulpmotoren te repareren en om 18:00 vanavond hebben we de trossen weer los gegooid in St Nazaire, op naar het volgende planktonstation!


Vroeg op zaterdagochtend zijn we door twee sleepboten de haven van St Nazaire binnen gesleept. Aldaar was er een grote generator die ons het grootste deel van het weekend voorzien heeft van stroom. Het was weel een beetje frustrerend in de haven, aangezien we naast een grote assemblage hal van MAN motoren lagen. De hele haven stond vol met nieuwe scheepsmotoren. Helaas een beetje te groot voor de Tridens. Een motor zou het grootste deel van het achterdek in beslag hebben genomen. Dus dat was niet een mogelijke oplossing voor ons.




De stroomvoorziening naast het schip

Zondagavond was er weer licht aan het eind van de tunnel toen de eerste hulpmotor getest kon worden. Maar aangezien de tweede motor toen nog gerepareerd moest worden en de we zeker wilden zijn dat de eerste motor ook zou blijven draaien, hebben we besloten om een tij af te wachten en pas maandagavond te vertrekken. St Nazaire is een getijdehaven die alleen twee uur rond hoogwater via een sluis bereikbaar is.
Vanmiddag konden dan beide hulpmotoren gestart en getest worden. En het is gelukt, om 18:00 konden we met werkende boegschroef van de kant wegvaren. Dus zonder de hulp van sleepboten. Ondertussen zijn we weer op volle zee, op weg naar het volgende planktonstation waar we om 0:00 verwachten aan te komen. We hebben ook nog een bemanningswisseling gehad onder de IMARES opstappers, Dirk is afgestapt en Kees is aan boord gekomen.


2 bruggen en een sluis passeren om weer terug op zee te komen




Tridens, een kleintje in St Nazaire

Normaal gesproken is de Tridens een redelijk groot schip, een van de grotere onderzoeksschepen die ingezet wordt voor de makreel en horsmakreel eisurvey. In de meeste havens herkenbaar als het 'grote gele gevaarte'. Maar in St Nazaire was de Tridens maar een kleine gele stip. We lagen aan de kade tussen twee grote marine schepen waar de Tridens zo naar binnen zou kunnen varen.


De Tridens is klein naast twee grote marine schepen


We have left St Nazaire

After a hectic weekend of repairs, both support engines are in working order again and at 18:00 tonight we left St Nazaire habour. On our way to the next plankton station!


Early Saturday morning we were towed into St Nazaire by two tug boats. There a big generator was ready to keep our power supply up. In the harbour we were next to an assemblage hall of MAN motors, which is quite frustrating if you have engine problems. Specifically if the harbour is full of brand new MAN engines. However, all to big for Tridens. One engine would have covered most of the fish deck.


Power supply during the weekend


Sunday evening came with good news when the first engine could be tested. But since the second one still needed to be repaired, we decided to wait one tide, as we wanted to be sure the first engine would continu to work. St Nazaire is tidal harhour which can only be entered two hours around high tide, through a sluice.
This afternoon though, both engines could be tested. And everything worked fine. As a result we could leave the harbour at 18:00 without a tug boat.
Meanwhile we are back at sea, expecting to arrive at the first plankton station at 0:00. We also had a change of crew during the weekend, Dirk has left and Kees came on board.


2 bridge and a sluice to pass before being at sea


Tridens, a small one in St Nazaire

Usually Tridens is one of the bigger vessels in a harbour. It is one of the biggest used for the mackerel and horse mackerel egg survey. In most harbours the yellow large vessel is easy recognisable. This was not the case in St Nazaire, where Tridens was docked between two enormous navy vessels.
Tridens is small next to the enormous navy vessels

Geen opmerkingen:

Een reactie posten